Jord Sijgers (Equans) helpt bedrijven verder met verduurzaming dankzij routekaart

Gepubliceerd op 2 mei 2023 om 09:13

 

Jord Sijgers, energieconsultant bij Equans, helpt bedrijven in hun weg naar een zo duurzaam mogelijke toekomst die past binnen de energietransitie. In zijn rol betekent dat: hoe besparen we zo veel mogelijk energie binnen deze uiteenlopende bedrijven? Met een routekaart stuurt hij ze in de juiste richting en maken ze bestaande gebouwen beter. Jord vertelt ons vandaag over de routekaart, quick wins om energie te besparen en de uitdagingen die hij onderweg tegenkomt. 

 

Van industrie tot aansluiting consumentenmarkt

Klanten van Equans lopen volgens Jord heel erg uiteen. “Grote bedrijven hebben al een verplichting om aan bepaalde klimaateisen te voldoen, maar we zien nu dat de vraag uit verschillende hoeken komt. Van grote industriële klanten die van het gas af willen tot grote kantoren,” vertelt Jord. “Ook al werken we eigenlijk voor MKB-plus, we vinden ook aansluiting bij de consumentenmarkt. Equans realiseerde meer dan 7000 laadpalen in Nederland, waaronder in Amsterdam, Den Haag en Utrecht.” 

Routekaart voor verduurzaming

Jord ziet dat veel écht grote bedrijven al een eigen duurzaamheidsteam hebben dat zich bezighoudt met de verduurzaming van gebouwen. “Bedrijven met zo’n team weten vaak hoe het ervoor staat in verschillende panden én wat ze moeten doen om dat te verbeteren. Dat is niet bij iedereen het geval,” geeft Jord aan. “Voor klanten die hun complete reis naar een zo duurzaam mogelijk pand nog niet inzichtelijk hebben, maakten wij daarom een routekaart voor die verduurzaming. Met zo’n routekaart bepalen we de maatregelen die je nog moet nemen om tot het doel te komen.” Het is volgens Jord belangrijk dat zo’n routekaart voor iedereen behapbaar is. “We kunnen wel gooien met moeilijke termen, zoals kubieke gas en kilowattuur, maar dat zorgt voor veel onduidelijkheid en de nodige weerstand. Uiteraard resulteren maatregelen in lagere verbruiken, maar het is belangrijk deze niet alleen uit te drukken in GJ’s, M3 en kWh.”

Om de routekaart te gebruiken is het voor bedrijven belangrijk te weten waar ze nu staan. “We kijken naar de huidige stand van zaken. Dus hoe presteert een gebouw nu? Welke installaties heeft een gebouw nu en welke zijn aan vervanging toe?” vertelt Jord. “Daarna kijken we waar we naartoe moeten. Hoe snel moet dat? Wil je meer energie besparen of wil je aan de wettelijke doelen voldoen? Met deze routekaart in het achterhoofd is het voor bedrijven veel makkelijker om te verduurzamen. Je staat nu hier en je moet dit en dit veranderen om tot je doel te komen.” 

Volgorde maatregelen

Bij het nemen van duurzame maatregelen is ook de volgorde daarvan belangrijk. Jord: “We moeten namelijk zeker weten dat de volgorde die we nu kiezen, ook over 10 jaar de beste volgorde is.”  Jord legt het ons uit met een voorbeeld: “Stel we kiezen ervoor om bij bedrijf x in de eerste periode de luchtbehandeling aan te pakken. Een paar jaar later vervangen we gasketels voor duurzamere alternatieven. Op dit moment krijg je met andere temperatuur te maken en moet je dus eigenlijk weer opnieuw kijken naar de luchtbehandeling. Dit soort volgordes proberen we te voorkomen met de routekaart.”

Monitor energieverbruik en stel installaties goed af

Om snel energie te besparen, kijkt Jord naar het huidige energieverbruik en de stand van energie installaties. Hieruit komt vaak dat er veel te besparen valt met de huidige installaties. “We vragen data op van een recent jaar. Wat is je verbruik elk uur van elke dag in elke maand geweest? Dit analyseren we en relateren we bijvoorbeeld aan openingstijden,” legt hij uit. “Stel een gebouw gaat nu om 7 uur dicht en vroeger was dat 10 uur. Regelmatig staan de instellingen nog naar de oude standaard. Op zo’n moment kan de installatie eigenlijk al uit om 6 uur. Dat scheelt je zo 4 uur aan gasverbruik en ook flink aan kosten. Voor 5 dagen in een week is dit echt een significant verschil. In een dag zou je met een technicus je gebouwbeheersystemen al goed af kunnen stellen .”

Hij vergelijkt de situatie met een avond thuis. “’Je kunt de verwarming enige tijd voor je naar bed gaat al uitzetten zonder het koud te krijgen, in een kantoor is die rol toebedeeld aan een goed ingeregelde installatie.”

Veel tussenpersonen

Ook al is de motivatie bij veel bedrijven al daar, de hoeveelheid mensen binnen zo’n verduurzamingsproces zorgt voor uitdagingen. Jord: “Veel bedrijven huren een pand en hebben dus te maken met een verhuurder en vaak ook een beheerder als tussenpartij. Zo’n constructie zorgt voor vertraging, want alle neuzen moeten dezelfde kant opstaan. Daarnaast ontstaat er soms onduidelijkheid over de kosten. Want voor wie zijn die nou?”. Jord licht dit toe: “Als een huurder graag over wil op led verlichting om te besparen op de energierekening, maar deze vervanging is nog niet opgenomen in de begroting van verhuurder en eigenaar, is er vaak sprake van een zogeheten split-incentive. Eigenaar en huurder hebben andere motieven om te verduurzamen. Een beheerder kan zeggen:  ‘leuk, maar dat is meer dan onderhoud’. Aan de andere kant, zou je als bedrijf investeren in led lampen als je weet dat je over 3 jaar het pand uit moet?” 

Jord eindigt zijn verhaal: “Het is belangrijk iedereen te overtuigen dat verduurzaming altijd de beste beslissing is ongeacht het split-incentive. Zo kunnen we ongehinderd doorgaan met het verduurzamen van gebouwen.”

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.