Centrummanager Jimmy van der Vliet stond in maart op het podium tijdens ons netwerkevent. Daar vertelde hij waarom het stadscentrum van Almere Buiten dé plek is waar de meeste bordjes met de mededeling ‘Welkom, de deur is dicht om energie te besparen’ hangen. Jimmy is niet alleen onderdeel van de Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) in Almere Buiten en centrummanager van Almere Buiten, hij is in Almere ook horecaondernemer van drie snackbars. En dat maakt een belangrijk verschil in hoe hij de ondernemers benadert en in hoe zij hem ontvangen. Wij spraken Jimmy over zijn inspirerende aanpak rondom de Welkomstbordjes.
Natuurlijk is dat iets voor ons!
“Als centrummanager heeft Jimmy contact met de gemeente, vastgoedeigenaren en winkeliers. Hij gaat over de jaarplanning en betrekt zo veel mogelijk partijen bij het winkelcentrum. De ondernemers in het centrum van Almere Buiten zelf zijn daarvan een belangrijk onderdeel. Toen Frans Zwagemakers van de afdeling Economische Zaken Jimmy benaderde over de Welkomstbordjes voor winkeliers met de vraag of dat ook iets voor de BIZ in Buiten was, was hij direct enthousiast: “Natuurlijk is dat iets voor ons!”
Drukke ondernemers bereiken
Nu moest hij de bordjes alleen nog aan de man krijgen. “Als winkelier kon je bordjes bestellen. Op ons communicatiekanaal, een app waarin we berichten delen met de ondernemers in het centrum, plaatsten we deze mededeling. Wat je dan ziet is dat er zo’n 4 tot 5 ondernemers van de 120 reageren. Niet omdat ze geen interesse hebben, maar omdat ondernemers altijd druk zijn. Veel ambtenaren denken dat ondernemers net als zijzelf de hele dag achter hun pc zitten, maar dat is natuurlijk niet zo. Zonde, want als je dan alleen op die manier communiceert, lopen ondernemers misschien wel iets mis waar ze eigenlijk wel aan mee willen doen.”
Twee dozen binnen no time uitgedeeld
Met bovenstaande gedachte belde Jimmy de gemeente op. “Kan ik niet gewoon een doos bij jullie ophalen? Dan ga ik persoonlijk langs en kan ik het verhaal uitleggen aan de ondernemers.” En zo geschiedde: Jimmy kreeg een doos met vijftig bordjes en die waren binnen no time allemaal op. “Ik heb er daarna nog één opgehaald. Er zijn een aantal winkels die de deur altijd open hebben staan, dan heeft een bordje daar geen nut, maar bij alle ondernemers die de deur dicht willen, pronkt inmiddels het bordje.” Daarmee is Almere Buiten, volgens Jimmy zelf, het centrum met de meeste bordjes. En dat doet hem heel erg goed: “Ik ben redelijk competitief ingesteld, dus ik vind het wel heel leuk dat wij als centrum de meeste bordjes hebben hangen.”
Warm onthaal als mede-ondernemer
Als mede-ondernemer wordt Jimmy makkelijker ontvangen door de winkeliers dan bijvoorbeeld ambtenaren. “Ik kan hier als mede-ondernemer goed over vertellen aan de ondernemers in onze BIZ. Een ondernemer die bij een ondernemer binnenkomt heeft meer overtuigingskracht, je bent namelijk een collega. Dat het zo werkt ontdekte ik al toen ik in de gemeenteraad zat en ik bij ondernemers langs ging met een enquête.” Als Jimmy mededeelde dat hij niet alleen van de gemeenteraad was, maar ook een eigen onderneming in de stad heeft, werd hij opeens heel anders benaderd. Er was herkenning, en dat geeft vertrouwen.
Goed over de deurbordjes nagedacht
Je aanpak werkte, Almere Buiten hangt nu vol, maar wat waren de reacties van de ondernemers toen je ermee langskwam? “Ik kreeg heel vaak de vraag ‘Wat kost het bordje?’ Nou helemaal niets. De ondernemers zitten nu in de BIZ en dat betekent dat er iemand is die voor hen ‘loopt’. De meeste ondernemers zijn er heel blij mee. Er is goed over het deurbordje nagedacht, het heeft de tekst “welkom” en “bedankt”, en dat is natuurlijk altijd goed naar je klanten toe. Het heeft zuignapjes voor op het raam, zodat je geen plakband hoeft te gebruiken én het zorgt voor een eenduidige uitstraling in het centrum. Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk van het bordje was.”
“Ik vind dat je als ondernemer meteen bezig moet zijn met energie besparen”
“Veel ondernemers moeten ervan worden overtuigd dat het geen klanten kost als de deur dicht gaat. Ze zien het als een soort van grens voor hun klant om binnen te komen. Ik merkte dat toch vooral de huidige energieprijzen het grootste pressiemiddel zijn voor hen om van gedachten te veranderen. Logisch, al vind ik dat het belangrijk is dat ondernemers, hoge energieprijzen of niet, al vanaf moment één bezig zijn met energie besparen en de kostenstructuur. Je opent net een zaak, en elke euro die je, zeker met verspilling, bespaart is er één. Het lijkt me logisch dat je dat als ondernemer een belangrijke rol laat spelen in je bedrijfsvoering. In mijn winkels zijn we er al jaren mee bezig. Ik heb het bordje natuurlijk zelf ook in mijn eigen snackbars opgehangen.”
Tip aan iedereen die winkeliers wil bereiken: ga vooral de winkels zelf eens in
Wat zou je andere mensen aanraden die ondernemers willen overtuigen en bereiken? “Ga vooral fysiek de winkels in. Het is een kans om de mensen te spreken en informatie te verzamelen. Dat je de ondernemers niet hoort, betekent niet dat alles goed is óf dat ze niet mee willen doen. Eenmalig een bericht plaatsen op een communicatie-app heeft gewoon een te klein effect, zelfs als de ondernemers wel graag mee willen doen aan een actie.”
Reactie plaatsen
Reacties