Farah Martinez: een gedreven marketeer op een duurzaamheidsmissie

Gepubliceerd op 28 februari 2024 om 12:58

Het actienetwerk zet zich sinds kort voort als stichting, een stichting op weg naar nog meer energiebesparing en impact. Om de stichting te waarborgen, verwelkomen we daarom vier nieuwe leden in de Raad van Toezicht. Zo ook Farah Martinez, een ervaren marketeer uit Haarlem met een passie voor reizen en het verbinden van mensen. We spreken haar over haar nieuwe rol als lid van de Raad van Toezicht, haar achtergrond, expertise en waarom zij koos voor betrokkenheid bij het Actienetwerk GasTerug. 

Expertise in transitiefases

Farah, 45 jaar oud, heeft een passie voor het begeleiden van bedrijven in dynamische groeifases. In de laatste tien jaar van haar carrière heeft ze zich toegelegd op het ontwikkelen van marketingstrategieën en het opbouwen van teams die bedrijven door complexe transitiefases begeleiden. ‘Of het nu gaat om een start-up die opschuift naar een scale-up of een scale-up die evolueert naar een multinational. Ik voel me het meest op mijn gemak in deze transitiefases waar nieuwe uitdagingen vragen om een frisse aanpak,’ vertelt Farah.

Strategische ondersteuning voor groene ondernemers

Onlangs stapte Farah over naar fractional werk als zelfstandig marketingdirecteur. Ze ondersteunt nu meerdere bedrijven parttime. Farah: "In een tijd waarin steeds meer ondernemers zich richten op duurzame proposities, wil ik bijdragen aan het succes en de groei van deze groene initiatieven. Veel van deze bedrijven hebben geen budget voor een fulltime marketing directeur, maar door hen op parttime basis te ondersteunen met strategie en teamontwikkeling, kunnen ze toch een stevige basis leggen voor groei."

Verbinding als expertise

In haar zoektocht naar grotere maatschappelijke impact, ontdekte ze de vacature voor de Raad van Toezicht van Actienetwerk GasTerug op LinkedIn. Farah: ‘Hoewel ik het actienetwerk niet kende, trok het meteen mijn aandacht. Het is een bijzonder initiatief dat draait om verbinding en het creëren van een platform. Dat is voor mij persoonlijk van groot belang en een van de redenen waarom ik marketeer ben.’

Die marketingexpertise gebruikt Farah de komende tijd ook zeker als lid van de Raad van Toezicht. ‘Als marketeer ben ik bedreven in het verbinden van initiatieven en behoeften. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het netwerk zichtbaar blijft voor een breed publiek? Hoe kunnen we verschillende organisaties en deelnemers met elkaar verbinden? Deze vragen sluiten perfect aan bij de volgende doelstelling van het netwerk: opschalen en een nog grotere impact realiseren. En dat sluit naadloos aan bij mijn ervaring als marketeer.’

Het geweten van het actienetwerk

Farah ziet het als de rol van de Raad van Toezicht om het geweten van de organisatie te zijn. Ze verduidelijkt: 'We zijn een klankbord voor het team en richten ons op het waarborgen van de integriteit van de plannen en het behoud van de oorspronkelijke missie. Onze diverse expertise en uitgebreide netwerken stellen ons in staat om het team effectief te ondersteunen, wat moet resulteren in een grotere impact voor het netwerk en een aanzienlijke reductie van gasgebruik in de metropoolregio Amsterdam.’

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.